blog.stepniak.net.pl

Brudnopis programisty

Programming Android @ Coursera, week #2

by Szymon Stępniak on 10 lutego 2014, no comments

android

Drugi tydzień kursu już dawno za nami, czas na krótkie podsumowanie w formie notatki, co by nie zapomnieć o czym była mowa.

Application Fundamentals

Na początku drugiego tygodnia kursu poznajemy podstawowe building block aplikacji przeznaczonej na platformę Android, a są to:

  1. Activity
    1. główna klasa do reprezentacji i zarządzania bieżącym ekranem,
    2. odpowiedzialna m.in. za odbieranie zdarzeń wysyłanych podczas interakcji użytkownika z aplikacją.
  2. Service
    1. warstwa przeznaczona do uruchamiania zadań „w tle”,
    2. „long-running” operations,
    3. wspiera interakcję ze zdalnymi procesami.
  3. BroadcastReceiver
    1. nasłuchuje przychodzących zdarzeń i odpowiada na nie,
    2. pełni rolę subskrybenta we wzorcu Publish/Subscribe.
  4. Content Providers
    1. przechowywanie i współdzielenie danych, również pomiędzy aplikacjami w systemie.

Oprócz tego przedstawione zostały podstawowe zasoby (resources), z których korzysta aplikacja, są to m.in.

  • ciągi znaków (res/values/*.xml) wraz z możliwością lokalizacji,

    Dostęp do zdefiniowanego stringa w pliku *.xml:
    @string/string_name

    Dostęp do zdefiniowanego stringa w kodzie aplikacji *.java:
    R.string.string_name

  • definicje layoutu konkretnych Activity (res/layout/*.xml).

Po tym wstępie punkt zainteresowania przenosi się na klasę Activity. Poruszone zostały m.in. następujące zagadnienia:

  • cykle życia Activity (onCreate, onStart, onResule, onPause, onRestart, onStop, onDestroy) oraz zależności zachodzące pomiędzy konkretnymi cyklami,
  • zarządzanie cyklem życia Activity: uruchamianie nowego Activity, powrót do poprzedniego Activity wraz z wynikiem działania wcześniej zakończonego,
  • stos zadań (zbioru powiązanych ze sobą Activity),
  • reagowanie na zdarzenia restartujące instancję Activity.

Uwagi

Właściwie jedna – słaba jakość kodu zadania programistycznego, za dużo prób dowodzenia twierdzenia Kopiego-Pejsta.

Podsumowanie (wynik z quizu)

zrzut_ekranu-59